Het stadsbestuur van Den Haag heeft vandaag de zogenoemde Nota van Uitgangspunten voor de tramremise Ypenburg bekend gemaakt. Hiermee is de komst van de tramremise op een deel van de GAVI-kavel Ypenburg, weer een stapje dichterbij.
Den Haag investeert in betere en snellere tramverbindingen om de stad bereikbaar te houden. Binnen enkele jaren zijn de laatste roodbeige trams in de Haagse regio vervangen door een nieuwe generatie laagvloertrams. De bredere en langere trams vragen om bijpassende stallingscapaciteit. De komst van de nieuwe tramremise op de GAVI-kavel in de oksel van de A4 en de A12 bij het Prins Clausplein, maakt dit straks mogelijk.
"Goed, toegankelijk en comfortabel openbaar vervoer is nodig om het bestaande OV-systeem in de Haagse regio in stand te houden", zegt wethouder Robert van Asten van Mobiliteit. "Den Haag groeit de komende jaren fors, naar verwachting met 100.000 mensen, tot zo’n 629.000 inwoners in 2040. Dat betekent heel veel meer reizigers. Daarom vervangen we de roodbeige trams door laagvloerse trams. Deze bieden niet alleen plek aan meer reizigers maar zijn ook comfortabeler, sneller en beter toegankelijk voor mensen met een kinderwagen, rolstoel of scootmobiel. De bestaande remises zijn echter niet geschikt. Voldoende voorzieningen voor het stallen van deze nieuwe railvoertuigen zijn cruciaal.”
Vijf jaar
De nieuwe remise komt bij het Prins Clausplein, tegenover het stadion van ADO Den Haag aan de andere kant van de A12. Op het terrein zullen ongeveer 40 brede tweerichting railvoertuigen gestald kunnen worden. De locatie in Ypenburg was ooit aangewezen voor de Geïntegreerde Afvalverzamelings Installatie, maar die kwam hier niet. Vandaar de naam GAVI. De remise zal naar verwachting binnen de komende vijf jaar gerealiseerd worden.